Kaai-interventie

26 juni >4 juli 2004

Tentoonstelling                Kunstenaars                Curator                  Locatie               Medewerkers & Partners

 

Tentoonstelling

Kris Vleeschouwer (°1971, BE) werd uitgenodigd door de Stichting Cultureel Aardenburg om deel te nemen aan de Culturele Week. Omdat De Kaai net was gerenoveerd, zag hij het als een uitdaging om de oorspronkelijke en huidige functies van het plein met de fontein en de Rabobank tijdelijk bevragen en ontwrichten. De Kaai, aan de oude stadspoort en de stadsvesten was het eindpunt van de beeldende kunstroute die startte op de Markt. Oorspronkelijk, ongeveer 700 jaar geleden was deze locatie een aanlegplaats van de Zwinvaart.

Geïnspireerd door de Aardenburgse kaaigeschiedenis stelde Kris Vleeschouwer de suggestie van havenactiviteit centraal. Hij transporteerde een zeecontainer van 12 meter naar Aardenburg en transformeerde die tot een interactieve artistiek-architecturale constructie. De Kaai onderging hierdoor een vrij dwingende ruimtelijke omvorming. De zeecontainer was als het ware binnengevaren in het stadje en evoceerde zo het verre havenverleden.

Architecturaal daagde De Kaai Kris Vleeschouwer uit om zijn poëtisch en elektronisch werk te confronteren met de dominante omgeving, het uitgestrekte plein, de Rabobank, de horeca. Hij beschouwde het als een kans om op een buitenlocatie te werken. Binnenin de container creëerde hij met Kaai-interventie 2004 een spannend beeld over het havenverleden en de typische functies van productie-eenheden.

Als je in de container binnenstapte luidde de instructie als volgt: Via een deur komt u in een klank- en beeldkast waar u aan de sensaties van dokken en scheepvaart wordt onderworpen. Het interactief kunstwerk zal via een sensor-detectorsysteem in gang worden gezet. Wanneer auto’s passeren voorbij een sensor, klapt de deur dicht.

“Het is een geniale vondst om het interieur van de zeecontainer te benutten om er scheepvaart van weleer te combineren met het eigentijdstransportmiddel: de zeecontainer. Het transportmiddel als metafoor van het hedendaagse, het alledaagse, de moderniteit”, aldus Jan Peter Kakebeeke.

Kunstenaar

Als beeldend kunstenaar maakt Kris Vleeschouwer installaties en sculpturen waarmee hij dagelijkse situaties en objecten manipuleert. Interacties worden geïncorporeerd in niet voor de hand liggende vormen waarmee hij een toevalligheid creëert. Omdat een vis voorbij een sensor zwemt, gebeurt er iets ergens in de wereld; omdat mensen in Brussel voorbij een koffer wandelen, rinkelt in Bern een GSM. Voorbijgangers doen dingen zonder het te beseffen. Ruimer beschouwd kunnen we stellen dat Kris Vleeschouwer kunstwerken construeert die ons tippen over de implicaties die verbonden zijn aan de anonieme wetenschap en technologie.

Medewerkers

Astrid David, Robin Boone en Jan van Woensel

 

Locatie

Aardenburg valt onder het district Sluis. Het is een bijzonder kunstzinnig stadje, gelegen op drie kilometer afstand van de Belgische grens, vlakbij Vlaamse steden als Gent en Brugge en niet ver van de Zeeuwse en Vlaamse kust. De vroegste sporen van bewoning dateren van zo’n 6.500 jaar geleden. De Romeinse, de Middeleeuwse en de 17de eeuwse vestingwerken, de eeuwenlange bewoning en de hoge ligging op een pleistocene dekzandrug maken van de Aardenburgse bodem één groot archeologisch erfgoed in een weidse natuurlijke omgeving.

Partners

Robin Boone, freelance curator

Astrid David, eerste project als curator

Jan Peter Kakebeeke, artistiek leider van de Aardenburgse Zomerkunsten

Sponsors: Hotel-Restaurant-Tearoom De Roode Leeuw – Café De Smokkelhoek

Partnerorganisatie: Helix vzw o.l.v. Robin Boone, zaakvoerder